موارد موثر در زمان خرید تیرآهن

در طول فرآیند بارگذاری نمونه، سفتی اتصال به تدریج با افزایش جابجایی کاهش می‌یابد که می‌توان آن را با سختی مؤثر بیان کرد، بر اساس:
 
k=|+Fi|+|−Fi||+xi|+|−xi|(6)
Fi مقدار بار نقطه اوج بارگذاری در شرایط کاری i و xi مقدار جابجایی نقطه اوج بارگذاری در شرایط کاری یکم است.
 
سفتی موثر قطعه تیرآهن آزمایش در شکل 13 نشان داده شده است. هر دو منحنی در مراحل اولیه به سرعت کاهش یافتند و آنها را تیز و شیب دار کرد. در مرحله بعد، کاهش آهسته بود و در نتیجه منحنی های تدریجی و نرم ایجاد شد. نشان می دهد که بار اولیه کوچک است، BRB اثر کمی دارد و سفتی به سرعت تحلیل می رود. در مرحله بعدی بارگذاری، هسته داخلی مهاربند تسلیم تحت محدودیت های لوله دایره ای و لوله بیرونی وارد مرحله اتلاف انرژی پلاستیک می شود و سفتی موثر اتصال به آرامی و پیوسته کاهش می یابد. از طریق مقایسه، می توان دریافت که سفتی موثر نمونه نوع D تحت هر شرایط کاری بالاتر از نمونه نوع S است، به این معنی که BRB ها تأثیر آشکاری در بهبود سختی اتصالات دارند.
 
شکل 13
 
شکل 13. منحنی های مقایسه برای سفتی موثر نمونه ها.
 
5 نتیجه گیری
در این مقاله، نوع جدیدی از اتصال تیر به ستون سازه های فولادی با BRB های تمام فولادی، با ظرفیت تغییر شکل زیاد و تعمیر آسان پس از زلزله پیشنهاد شده است. BRB یک عنصر اتلاف کننده انرژی است که به تیر فولادی H شکل و ستون فولادی H شکل با پین ها متصل می شود. برای بررسی ظرفیت اتلاف انرژی سیستم اتصال، آزمایشات شبه استاتیکی روی اتصالات نوع S و D انجام شد. نتایج کلیدی در زیر ذکر شده است.
 
1 سیستم اتصال جدید عملکرد هیسترتیک پایدار و ظرفیت جذب انرژی بالایی دارد. عملکرد اتلاف انرژی نوع D به دلیل چیدمان مناسب BRB های مضاعف بهتر از نوع S است.
 
2 مدل مکانیکی استفاده شده در این مقاله از دقت بالایی برخوردار است. راه‌حل‌های نظری سختی اولیه و استحکام تسلیم با نتایج تجربی مطابقت زیادی دارد، که می‌تواند به طور موثر برای ارزیابی رفتار مکانیکی سیستم اتصال جدید استفاده شود.
 
3 در آزمایش بارگذاری چرخه ای، زمانی که زاویه چرخش جابجایی بزرگ است، تغییر شکل پلاستیک تنها در BRB ایجاد می شود در حالی که اعضای ستون و تیر الاستیک باقی می مانند.
 
4 ظرفیت اتلاف انرژی BRB با تجزیه و تحلیل نسبت کرنش فشاری هسته داخلی، لوله داخلی و لوله بیرونی در هر عضو BRB تأیید می شود. BRBهای تنظیم شده در هر دو طرف اتصال از طریق جفت شدن متقابل، اتلاف انرژی را اعمال می کنند. بنابراین، خواص مکانیکی اتصالات نوع D را نمی توان به سادگی به عنوان برهم نهی دو اتصال نوع S در نظر گرفت.
 
5 این مقاله تأیید کرده است که سیستم اتصال جدید پیشنهادی ظرفیت اتلاف انرژی زیادی دارد. مطالعات بیشتر برای ارزیابی جامع تر از عملکرد لرزه ای سیستم سازه ضروری است.